In 2021 is een nieuwe baan gereed gekomen, waarvan de hardware bestaat uit Dinamo-onderdelen.

Baanbeschrijving

De Dinamo-baan is gebouwd om de mogelijkheden van het Dinamo-systeem te demonstreren.

De N-spoorbaan ligt in een bak van 1,82 x 82 cm en is daardoor makkelijk mee te nemen naar beurzen.

Dinamo baan

De baan heeft 12 blokken (te herkennen aan de witte vierkantjes/rechthoeken).

De blokken zijn weer onderverdeeld in secties (te herkennen aan de donkere blokjes in een blok).

Veder ligt er een keerlus in de baan en zijn er 2 opstelsporen.

Op de buitenbaan wordt, behalve het spoor tussen wissel 3 en 4, in 1 richting (tegen de klok in) gereden.

Op de binnenbaan wordt in 2 richtingen gereden en daarbij wordt gebruikgemaakt van de keerlus.

Een deel van de bedrading is op de plaat aangelegd zodat men kan zien hoe een en ander aan de verschillende modules is aangesloten en hoe de modules onderling zijn verbonden.

Wat wetenswaardigheden over het Dinamo-systeem

Ontworpen voor 2-rail systemen

  • het is een blokgestuurd systeem (elk blok is weer onderverdeeld in secties)
  • analoog en DCC materieel rijdt willekeurig en gelijktijdig door elkaar op één baan
  • zonder ingewikkelde voorzieningen is het mogelijk om met keerlussen te werken
  • beperkt aantal typen modules om alles aan te kunnen sturen
  • wordt met de PC bestuurd
  • met het systeem kunnen zowel analoge/digitale treinen, digitale auto’s  en combinaties daarvan worden bestuurd

Technische beschrijving van de baan

De centrale besturing van het Dinamo-systeem wordt verzorgd door de RM-C die via een USB-koppeling verbonden is met een laptop.

Via een RS485-koppeling is de RM-C verbonden met de overige gebruikte Dinamo-modules:

  • TM44 (3x), kan 4 blokken met per blok 4 bezetmelders besturen. Op de baan wordt middels stroomdetectie gesignaleerd of een blok al dan niet bezet is.
  • OC32 (3x), dit is een elektronische module voor het aansturen van diverse onderdelen op een miniatuurwereld. Op de baan worden naast de wissels met spoel en servo ook de seinen geschakeld.

Voor de voeding wordt een 15 V trafo van 10 A gebruikt.

Op de baan rijden gelijktijdig analoge en digitale treinen, waarbij opgemerkt moet worden dat digitale locomotieven nauwkeuriger rijden dan analoge.

Vanwege de beperkte hoogte van de bak is er voor gekozen om voor de seinen een ledhouder voor 3 leds te gebruiken. Vanzelfsprekend niet de juiste verhouding maar voor demonstratie uitermate geschikt.

Voor de softwarematige aansturing wordt gebruik gemaakt van iTrain.
Deze baan wordt, bedient door HCC!m leden Arnold Broekman en Wim de Rijk. Zij hebben deze baan ook samen gebouwd.