images/fade/fade1.jpg

baantje kaal

De hier voorgestelde testbaan bestaat uit een ovaal met een inhaalspoor en een extra kopspoor.

Het ovaal met inhaalspoor is zo ongeveer de standaard om met een digitale computerbestuurde baan te beginnen. Het nadeel is dat er niet zo heel veel rij mogelijkheden zijn. Om dat wat uit te breiden is het kopspoor bedacht. Hierdoor krijg je wat extra rij mogelijkheden, waarvoor je in de software wat moet ondernemen.

Blokken

baantje blokken

Om computergestuurd te kunnen rijden heb je blokken nodig op deze baan. De software moet in staat zijn van A naar B te besturen. De meeste software doet dat door de trein van blok naar blok te dirigeren.
De baan bevat 6 blokken, t.w.:

Blokken 1 en 2 
Deze vormen een station en noemen we stationsblokken. Hier kunnen treinen stoppen en een pauze nemen.
Blok 6
Een kopspoor, bijv. een spooraansluiting of een kopstation.
Blokken 3, 4 en 5
Zijn blokken in de vrije baan. Hier wordt alleen gestopt als de treinenloop daarom vraagt.

Door het extra blok 6 ontstaan een aantal zaken, die opgelost moeten worden in de sturende software, bijv.:

2-richtingverkeer
Bij een bedrijf waarbij met de klok mee rond gereden wordt, zal op enig moment een trein door blok 5 tegen de richting in moeten rijden om blok 6 te kunnen bereiken. Blok 5 moet dus in twee richtingen bereden kunnen worden.
Keren
In ieder geval zal een trein van richting moeten veranderen als die blok 6 weer wil verlaten.
Pendelen
Een trein tussen bijv. blok 1 (of 2) en blok 6 heen en weer laten rijden.

Allereerst wat definities van veel voorkomende termen, die je ook op deze pagina's zult tegenkomen.

Digitale baan
Een modelbaan waarbij de besturing van de locomotieven, wissels en seinen geschiedt door het langs digitale weg sturen van commando’s.

Computergestuurde baan
Een digitale baan waarbij de besturing uitgevoerd wordt door een computer.

Om de baan te kunnen besturen met een computer heb je software nodig. Wij hebben ons al een aantal programma's eigen gemaakt en zullen er nog meer gaan doen. Om je op weg te helpen staan hier beschrijvingen van die software. Niet een stap voor stap handleiding hoe je een baan inbrengt in de software, dat kun je vinden in de handleiding van die programma's. We gaan voor tips over wat wel en niet te doen of om over eventuele valkuilen heen te springen. De verschillende databases zijn hier te downloaden.

In het volgende deel behandelen we de programma's  Koploper©, Rocrail® en iTrain©.

Na het lezen van die flyer heeft U gezien dat de informatie heel summier was. Op deze plek proberen we zo veel mogelijk zaken aan te vullen, die te veel ruimte zouden vergen op de flyer.

Ook zult U hier uitgebreidere tekeningen/schema's vinden waarvan we hopen dat ze U op weg kunnen helpen.